Dotrzymałem słowa: repolonizacja opolskiej wagonówki i nowe miejsca pracy dla Opola!

W 2020 r., jako wiceminister w Ministerstwie Aktywów Państwowych podjąłem decyzję o odzyskaniu i repolonizacji opolskiej wagonówki – zakładu remontu wagonów. Obiecałem wówczas, że zakład nie tylko przetrwa, ale będzie się rozwijał i tworzył miejsca pracy. Dotrzymałem słowa – to wielka inwestycja PKP Intercity, która przyniosła Opolszczyźnie ponad 250 nowych miejsc pracy!

PKP Intercity Remtrak wygrało w postępowaniu sądowym prawo do zakupu nieruchomości wraz z zakładem opolskiej „wagonówki” za 20 mln zł po poprzednim, słowackim właścicielu. Decyzja sądu miała ogromne znaczenie dla naszego regionu. Odbudowała pozycję Opola na mapie przemysłu kolejowego w Polsce.
To, że PKP Intercity wygrało licytację i po zatwierdzeniu decyzji przez sąd, zakład wrócił pod skrzydła państwowej spółki, jest również osobistym sukcesem Sławomira Batko – managera PKP Intercity Remtrak, który razem z całym zespołem PKP Intercity Remtrak, przy wielkim wsparciu Ministerstwa Aktywów Państwowych, prowadził projekt repolonizacji opolskiej wagonówki. Dzięki jego pracy ukończyliśmy repolonizację zakładu przy ul. Rejtana w Opolu.

Jeszcze półtora roku wcześniej w opolskiej wagonówce pracowało 100 osób i brakowało pieniędzy na wypłaty. W 2014 roku za czasów rządów Platformy Obywatelskiej PKP Intercity mogło zainwestować w rozwój zakładu, ale tego nie zrobiono. Wówczas firmę przejął obcy inwestor, który zaczął mieć problemy finansowe. Pracownicy przestali otrzymywać pensję, ostatecznie sąd ogłosił upadłość spółki Wagon Opole. Następnie firmę przejęła spółka PKP Intercity Remtrak, o co aktywnie zabiegałem.
Repolonizacja opolskiej wagonówki to wielki sukces, który znacząco wpłynął na rozwój całej Opolszczyzny. To jednak nie koniec. Jestem zdeterminowany, aby pracować dalej, by Opole rozwinęło się jako centrum naprawy taboru kolejowego w Polsce.

Firma Remtrak zajmuje się naprawą, konserwacją i remontami taboru kolejowego i sprzętu transportowego. Od początku istnienia Spółki, podstawowym zakresem jej działalności była naprawa okresowa, początkowo rewizyjna, a od 2004 roku również naprawa główna, elektrycznych zespołów trakcyjnych, serii EN57. W 2005 roku nastąpiło rozszerzenie zakresu działalności o naprawę rewizyjną wagonów osobowych, przede wszystkim typu 111A. Misją Spółki jest świadczenie wysokiej jakości usług napraw i modernizacji pasażerskiego taboru kolejowego. Wizją Spółki jest uzyskanie statusu nowoczesnego zakładu wykonującego naprawy i modernizacje taboru szynowego dla sektora przewozów pasażerskich, oferującego kompleksowe usługi, zapewniającego wysoki, stabilny potencjał działalności raz atrakcyjne warunki współpracy dla pracowników i kooperantów.