Interpelacja w sprawie interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości

Interpelacja posła Janusza Kowalskiego z dnia 19 lutego 2025 roku w sprawie interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości.

Zgodnie z art. 14j § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości interpretacje indywidualne w sprawie podatku od nieruchomości wydaje wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa.
Ustawa z 29 listopada 2024 r. o podatkach i opłatach lokalnych wprowadziła nowe definicje budowli i budynku, jednak ich niedostateczna precyzja pozostawia pole do interpretacji, co może prowadzić do ryzyka konfliktów interpretacyjnych.
Niedostateczna precyzja uchwalonego prawa może również doprowadzić do sytuacji, w której różne gminy wydają odmienne decyzje dotyczące tego samego obiektu. Będzie to szczególnie możliwe w przypadku podatników posiadających nieruchomości w kilku gminach (na przykład w przypadku infrastruktury takiej jak gazociągi), gdyż w takiej sytuacji dany podatnik musi składać oddzielne wnioski o interpretację podatkową w każdej z gmin, w których znajduje się jego infrastruktura.
W związku z powyższym zwróciłem się z wnioskiem o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy planowane są działania mające na celu uproszczenie procedury składania wniosków o interpretacje indywidualne, w szczególności w kontekście możliwości dołączania dokumentów technicznych?
- Czy Ministerstwo Finansów rozważa skrócenie czasu oczekiwania na wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od nieruchomości?
- Jakie kroki podejmuje ministerstwo w celu zwiększenia świadomości przedsiębiorców na temat możliwości uzyskania interpretacji indywidualnych oraz korzyści z tego płynących?
- Czy Ministerstwo Finansów monitoruje liczbę wydawanych interpretacji indywidualnych przez poszczególne samorządy? Jeśli tak, jakie są wyniki tego monitoringu za ostatnie 2 lata?
- Czy wprowadzone z dniem 1 stycznia 2025 roku zmiany w przepisach dotyczących podatku od nieruchomości przewidują mechanizmy ułatwiające przedsiębiorcom uzyskiwanie interpretacji indywidualnych? Jeśli nie, czy planowane są takie zmiany?
Oto odpowiedź Ministerstwa Finansów z dnia 12 marca 2025 roku na przedstawione pytania:
1. Postępowanie w sprawie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest szczególnym rodzajem postępowania w stosunku do innych postępowań uregulowanych w Ordynacji podatkowej1 . Zakres tego postępowania wyznaczany jest tylko i wyłącznie przez wnioskującego o wydanie interpretacji, który przedstawia we wniosku wyczerpujący opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego (art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej). Opis ten następnie podlega ocenie prawnopodatkowej przez organ interpretacyjny (art. 14c § 1Ordynacji podatkowej). Organ dokonujący tej oceny nie weryfikuje przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego, a tym bardziej zdarzenia przyszłego, jak również nie przeprowadza własnych ustaleń faktycznych czy też postępowania dowodowego, albowiem temu służy klasyczne postępowanie podatkowe prowadzone na podstawie działu IV Ordynacji podatkowej. Warto podkreślić, że w ramach przedstawianego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego wnioskodawca może przedstawić informacje zawarte w posiadanej dokumentacji technicznej budynku lub budowli, jeśli są one istotne dla dokonania wykładni przepisów dotyczących podatku od nieruchomości.
Natomiast ustawowe dopuszczenie możliwości załączania dokumentacji technicznej do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (zamiast zamieszczania informacji technicznych w opisie stanu faktycznego) spowodowałoby de facto konieczność przeprowadzenia postępowania dowodowego przez organ interpretacyjny. Postępowanie interpretacyjne stałoby się wówczas procedurą skomplikowaną, zbliżoną do klasycznego postępowania podatkowego, a tym samym czas oczekiwania na wydanie interpretacji indywidualnej uległby niewątpliwie znacznemu wydłużeniu. Należy także zaznaczyć, że procedura postępowania interpretacyjnego jest sama w sobie wysoce uproszczona, m.in. na skutek wyłączenia kompetencji dowodowych, co z kolei umożliwia wnioskodawcy szybkie uzyskanie żądanej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Rozwiązanie to należy więc ocenić jako korzystne dla podatników. Mając powyższe na względzie Minister Finansów nie planuje działań mających na celu wprowadzenie możliwości załączania do wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej dokumentacji technicznej.
2. Zgodnie z art. 14d § 1 Ordynacji podatkowej, interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego wydaje się bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku. W konsekwencji niewydania interpretacji indywidualnej w terminie określonym w art. 14d uznaje się, że wydana została tzw. interpretacja milcząca, tj. stwierdzająca prawidłowość stanowiska wnioskodawcy w pełnym zakresie (art. 14o § 1 Ordynacji podatkowej). Powyższy mechanizm daje gwarancję wnioskującym o wydanie interpretacji indywidualnej, że interpretacja zostanie wydana najpóźniej w terminie 3- miesięcznym, a organ interpretacyjny nie będzie zwlekał z rozpatrzeniem wniosku. Termin 3-miesięczny przewidziany w art. 14d § 1 jest określony jako termin maksymalny, co powinno skłaniać organ interpretacyjny do wcześniejszego (niezwłocznego) wydania interpretacji indywidualnej, jeśli tylko pozwala na to przebieg postępowania. Rozwiązania ustawowe przewidziane w ww. art. 14d i art. 14o Ordynacji podatkowej uwzględniają możliwości organizacyjne organów interpretacyjnych. Wobec powyższego, Minister Finansów nie rozważa ustawowego skrócenia terminu na wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od nieruchomości.
3. Uprzejmie informuję, że na stronie www.podatki.gov.pl znajduje się zakładka poświęcona interpretacjom indywidualnym, w której zawarte są m.in. wskazówki w zakresie wypełnienia opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego czy stanowiska podatnika w konkretnej sprawie. Udostępniony jest także wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej (ORD-IN) dotyczący podatków znajdujących się w zakresie merytorycznej właściwości Krajowej Administracji Skarbowej. Zamieszczane materiały oraz komunikaty w mediach społecznościowych publikowane przez resort finansów mogą zostać pomocniczo wykorzystane przez podatników podatku od nieruchomości przy wypełnianiu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od nieruchomości.
4. W grudniu 2024 r. Ministerstwo Finansów przeprowadziło badanie ankietowe skierowane do wszystkich 2 477 gmin na temat m.in. liczby wydanych interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego w latach 2022 – 20242 . Uzyskano odpowiedzi z 1 725 gmin (ok. 70% wszystkich gmin), zgodnie z którymi w:
· 2022 r. wydano 196 interpretacji indywidualnych, w tym 183 interpretacji w sprawie podatku od nieruchomości
· 2023 r. wydano 165 interpretacji indywidualnych, w tym 150 interpretacji w sprawie podatku od nieruchomości
· 2024 r. wydano 187 interpretacji indywidualnych, w tym 163 interpretacji w sprawie podatku od nieruchomości
5. Podstawą prawną składania wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości oraz wydawania tych interpretacji przez organy podatkowe (wójtów, burmistrzów, prezydentów miast) jest art. 14j Ordynacji podatkowej. Zmiany w przepisach ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych3 wprowadzone ustawą z dnia 19 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej4 nie dotyczyły przepisów ustawy Ordynacja podatkowa i tym samym nie przewidują mechanizmu ułatwiającego przedsiębiorcom uzyskiwanie interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości. Zasady, tryb i warunki wydawania interpretacji podatkowych są jednolite dla każdego rodzaju podatku, w związku z czym nie jest uzasadnione wprowadzanie mechanizmów dedykowanych tylko dla podatku od nieruchomości. Biorąc pod uwagę powyższe, Minister Finansów nie planuje wprowadzać zmian w zakresie wydawania przedsiębiorcom interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości.
Źródło: www.sejm.gov.pl
Janusz Kowalski, Poseł na Sejm RP 👍
Bądźmy w kontakcie:
▶ YouTube,
▶ Facebook
▶ Tik Tok
▶ Twitter
▶ Threads
▶ Instagram
▶ Linkedin
👉 NAPISZ DO MNIE: kontakt@januszkowalski.pl