Interpelacja w sprawie praktyki składania wniosków o tzw. szybki zwrot na rachunek VAT
Interpelacja posła Janusza Kowalskiego z dnia 10 czerwca 2025 roku w sprawie praktyki składania wniosków o tzw. szybki zwrot na rachunek VAT.

Split payment, tj. mechanizm podzielonej płatności w VAT, jest obowiązującym w Polsce pionierskim rozwiązaniem, którego wdrożenie doprowadziło do zmniejszenia opłacalności karuzeli VAT. Dzięki zwiększeniu wpływów z tytułu VAT możliwa stała się realizacja szeregu polityk publicznych, m.in. aktywnej polityki prorodzinnej. Od początku wprowadzenia w Polsce mechanizmu podzielonej płatności (lipiec 2018 r.) funkcjonuje instytucja zwrotu na rachunek VAT. Cechuje go wyjątkowo krótki termin, który wynosi jedynie 25 dni (art. 87 ust. 6a ustawy o podatku od towarów i usług). Co istotne, termin tego zwrotu nie może być przedłużony przez organ podatkowy. Zatem jest to korzystna dla podatników opcja uzyskania zwrotu, szczególnie dla tych podmiotów, które systemowo wykorzystują środki zgromadzone na swoim rachunku VAT do pokrywania ciążących na nich zobowiązań o charakterze podatkowym i składkowym. Promocja wśród przedsiębiorców praktyki składania wniosków o „szybki” zwrot na rachunek VAT stanowi kluczowe narzędzie zachęcania przedsiębiorców do szerokiego zastosowania mechanizmu podzielonej płatności, a w konsekwencji – do zmniejszenia ryzyka „wciągnięcia” w karuzelę VAT.
W związku z powyższym poseł Janusz Kowalski zwrócił się z wnioskiem o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Jak kształtowała się liczba wniosków dotyczących zwrotu podatku na rachunek VAT w poszczególnych miesiącach roku 2021, 2022, 2023 i 2024 oraz w pierwszym kwartale roku 2025?
2. Ile wynosiła wartość zwrotów dokonanych na rachunek VAT w poszczególnych miesiącach roku 2021, 2022, 2023 i 2024?
3. Jakie działania podejmowały MF i KAS w latach 2024 i 2025, aby zwiększyć liczbę podatników wnioskujących o dokonanie zwrotu podatku na rachunek VAT? Jakie były ich efekty? Czy planowane są dalsze działania w tym zakresie?
Oto odpowiedź Ministerstwa Finansów z dnia 26 czerwca 2025 roku na przedstawione pytania:


3. Na skutek działań Ministerstwa Finansów, Rada Unii Europejskiej decyzją z dnia 18 lutego 2025 r. wyraziła zgodę na przedłużenie funkcjonowania w Polsce obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności do 29 lutego 2028 r. Nie zmienił się przy tym zakres stosowania tego mechanizmu – obligatoryjne zastosowanie przez nabywcę podzielonej płatności występuje, jeżeli łącznie zostaną spełnione następujące warunki: przedmiotem transakcji są towary lub usługi wskazane w załączniku nr 15 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług , kwota należności brutto wykazana na fakturze dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług z załącznika nr 15 przekracza 15 000 zł, a czynność jest dokonywana na rzecz podatnika.
Stosowanie podzielonej płatności powiązane jest także z korzyściami dla podatnika, takimi jak szybszy zwrot VAT, niewymierzanie podwyższonych odsetek od zaległości podatkowych, czy brak stosowania sankcji VAT. Z punktu widzenia funkcjonowania mechanizmu podzielonej płatności należy wskazać na możliwość przeznaczenia środków zgromadzonych na tym rachunku nie tylko na zapłatę zobowiązania w podatku VAT, ale również na zapłatę podatku PIT i CIT, podatku akcyzowego, należności celnych, podatku od wydobycia niektórych kopalin, podatku od sprzedaży detalicznej, opłaty od środków spożywczych oraz dodatkowej opłaty, zryczałtowanego podatku od wartości sprzedanej produkcji, podatku tonażowego, opłaty, o której mowa w art. 9 ust. 11 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz dodatkowej opłaty, o której mowa w art. 9 ust. 21 tej ustawy, a także składek ZUS i KRUS. Obejmuje to również odsetki za zwłokę oraz wszystkie dodatkowe zobowiązania podatkowe ustalane w podatku VAT5 . Ponadto istnieje możliwość uwolnienia na wniosek podatnika środków zgromadzonych na rachunku VAT i przekazania ich na jego rachunek rozliczeniowy. W przypadku złożenia wniosku, naczelnik urzędu skarbowego – wobec braku stwierdzenia ustawowych przesłanek negatywnych – wydaje zgodę na przekazanie środków zgromadzonych na rachunku VAT na wskazany przez podatnika rachunek bankowy albo rachunek w SKOK w terminie 60 dni od dnia otrzymania wniosku.
Równolegle z obligatoryjnym funkcjonuje także dobrowolny mechanizm podzielonej płatności, wprowadzony ustawą z dnia 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw obejmujący towary i usługi wymienione w załączniku nr 15, jeśli faktura dokumentująca ich nabycie opiewa na kwotę nieprzekraczająca 15 000 zł, a także pozostałe towary i usługi. Zastosowanie dobrowolnego mechanizmu podzielonej płatności może mieć istotny wpływ na pozytywną ocenę dochowania przez podatnika należytej staranności, w przypadku nieświadomego udziału w transakcjach z nieuczciwymi kontrahentami, dokonującymi oszustw VAT. Zatem korzystanie z mechanizmu podzielonej płatności w przypadku braku takiego obowiązku, wiąże się z licznymi korzyściami dla podatnika – nadal jednak jest to działanie zależne od jego woli.
Odnosząc się do poruszonego w interpelacji poselskiej zagadnienia zwrotu podatku na rachunek VAT wyjaśnić należy, że na wniosek podatnika, zawarty w złożonej deklaracji podatkowej, urząd skarbowy jest obowiązany dokonać zwrotu różnicy podatku, na rachunek VAT podatnika w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia. Zwrot ten umożliwia zatem dość szybkie uzyskanie środków na rachunku VAT, które podmiot może wykorzystać zgodnie ze wskazanym wyżej zobowiązaniami. Podkreślić również należy, że ustawa o VAT w at. 87 przewiduje różne rodzaje zwrotów i to podatnik mając na uwadze swoją sytuację czy potrzeby decyduje na etapie składania deklaracji, z jakiego typu zwrotu może i chce w danym momencie skorzystać. Zatem jest to działanie uzależnione wyłącznie od inicjatywy/ decyzji podatnika.
Szczegółowe informacje na temat funkcjonowania mechanizmu podzielonej płatności w tym na temat przedmiotowego zwrotu VAT są udostępnione podatnikom na portalu podatki.gov.pl . Umożliwia to w przystępny sposób zapoznanie się regułami funkcjonowania mechanizmu przez zainteresowane podmioty oraz służy popularyzacji rozwiązania wśród podatników. Sama decyzja co do skorzystania z licznych korzystnych rozwiązań w związku z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności, leży po stronie podatnika.
Źródło: www.sejm.gov.pl
Janusz Kowalski, Poseł na Sejm RP 👍
Bądźmy w kontakcie:
▶ YouTube,
▶ Facebook
▶ Tik Tok
▶ Twitter
▶ Threads
▶ Instagram
▶ Linkedin
👉 NAPISZ DO MNIE: kontakt@januszkowalski.pl

