Interpelacja ws. możliwości obniżenia stawki VAT w przypadku usług transportu publicznego z 8% do 0%
Interpelacja posła Janusza Kowalskiego z dnia 24 listopada 2024 w sprawie możliwości obniżenia stawki VAT w przypadku usług transportu publicznego z 8% do 0%

Transport publiczny odgrywa kluczową rolę w zrównoważonym rozwoju społecznym i gospodarczym, wspierając mobilność obywateli, redukcję emisji gazów cieplarnianych oraz walkę z wykluczeniem komunikacyjnym. Obniżenie stawki VAT dla transportu publicznego byłoby możliwe przez wprowadzenie stosownej nowelizacji do załącznika nr 3 do ustawy, który określa towary i usługi objęte stawką obniżoną. W świetle art. 98 dyrektywy 2006/112/WE Rady (dyrektywa VAT), państwa członkowskie Unii Europejskiej mają możliwość stosowania obniżonych stawek VAT, a także zerowych stawek, dla wybranych usług w celu realizacji polityk społecznych, gospodarczych lub ekologicznych.
W związku z powyższym poseł Janusz Kowalski zwrócił się do Ministerstwa Finansów z prośbą o udzielenie odpowiedzi na niżej wskazane pytania:
- Jakie analizy i ekspertyzy zostały przeprowadzone w Ministerstwie Finansów w celu oceny możliwości obniżenia stawki VAT na usługi transportu publicznego z obecnych 8% do 0%?
- Czy Ministerstwo Finansów prowadziło konsultacje społeczne lub branżowe w sprawie potencjalnych skutków finansowych i społecznych związanych z wprowadzeniem zerowej stawki VAT na usługi transportu publicznego?
- Jakie byłyby przewidywane skutki budżetowe dla państwa w przypadku obniżenia stawki VAT na transport publiczny do 0%, zarówno w krótkim, jak i długim okresie?
- Jakie są planowane dalsze kroki Ministerstwa Finansów w zakresie prac nad ewentualną zmianą stawki VAT dla transportu publicznego i czy przewiduje się konkretne terminy podjęcia decyzji w tej sprawie?
Odpowiedź Ministerstwa Finansów z dnia 17 grudnia 2024 roku:
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami w zakresie VAT obniżoną stawką tego podatku objęte są usługi transportu pasażerskiego wymienione w poz. 38 – 43 oraz 45 załącznika nr 3 1 do ustawy o VAT. W Ministerstwie Finansów cały czas rozpatrywana jest możliwość obniżenia – z 8% do 0% – stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego. Zagadnienie to jest badane w ramach analiz dotyczących m.in. zakresu zmian, korzyści dla poszczególnych uczestników rynku oraz potencjalnych skutków finansowych dla strony dochodowej i wydatkowej budżetu państwa.
Odnosząc się do kwestii przewidywanych skutków dla budżetu państwa wprowadzenia takiej obniżki uprzejmie informuję, że z przeprowadzonych w resorcie szacunków wynika, że w warunkach 2025 roku skutek budżetowy z tytułu obniżenia podatku VAT z 8% do 0% dla określonych usług transportu pasażerskiego mógłby wynieść rocznie ok. -1,8 mld zł. Jak wynika z powyższego, kwestia skutków budżetowych ma istotne znaczenie, tym bardziej wobec dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej i społecznej, która realnie przekłada się na stan budżetu państwa i możliwości finansowania kluczowych obszarów działania państwa – wskazać tu można chociażby konieczność zapewnienia samorządom dodatkowego wsparcia finansowego. W kontekście potencjalnych skutków finansowych dla budżetu państwa należy również mieć na uwadze okoliczność objęcia Polski procedurą nadmiernego deficytu. Powyższe uwagi nie oznaczają, że zmiany w zakresie obniżenia stawki VAT na transport pasażerski nie zostaną wdrożone – ewentualne działania w tym zakresie mogłyby zostać podjęte w najbliższym, możliwym czasie, przy uwzględnieniu w tym zakresie możliwości budżetowych państwa.
Źródło: sejm.gov.pl
Janusz Kowalski, Poseł na Sejm RP 👍
Bądźmy w kontakcie:
▶ YouTube,
▶ Facebook
▶ Tik Tok
▶ Twitter
▶ Threads
▶ Instagram
▶ Linkedin
👉 NAPISZ DO MNIE: kontakt@januszkowalski.pl