Interpelacja ws. opodatkowania samochodów hybrydowych
Interpelacja posła Janusza Kowalskiego z dnia 15 grudnia 2024 w sprawie opodatkowania samochodów hybrydowych

Preferencyjne stawki akcyzy dla samochodów hybrydowych stanowią istotny temat w kontekście rozwoju rynku motoryzacyjnego w Polsce. Od czasu wprowadzenia tych preferencji w 2020 roku zmieniające się interpretacje przepisów wywołują kontrowersje i niepewność wśród podatników.
Stawki akcyzy dla pojazdów osobowych są zróżnicowane, a w przypadku hybryd są one zredukowane. Niższa stawka, wynosząca 9,3%, dotyczy samochodów hybrydowych z napędem spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna nie jest akumulowana z zewnętrznego źródła zasilania, przy pojemności silnika spalinowego między 2 a 3,5 litra. Jeszcze niższa stawka, 1,55%, ma zastosowanie do pojazdów z silnikami spalinowymi do 2 litrów.
W teorii obniżkami objęte miały być wszystkie hybrydy spełniające warunki homologacji. Jednak w 2022 roku nastąpiła zmiana w podejściu organów podatkowych. Fiskus zaostrzył interpretację, uznając, że preferencje nie dotyczą pojazdów o napędzie tzw. miękkiej hybrydy, w których silnik elektryczny wspiera jedynie napęd spalinowy i nie pozwala na samodzielne poruszanie się samochodu. Eksperci wskazują, że zmiana podejścia przez urzędy skarbowe następuje bez zmiany ustawy o podatku akcyzowym, co budzi wątpliwości prawne i prowadzi do licznych sporów podatkowych. Właściciele pojazdów będących miękkimi hybrydami często otrzymują wezwania do korekty rozliczeń i dopłaty akcyzy, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Niektóre z takich spraw trafiają do sądów administracyjnych, które często przyznają rację podatnikom. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w jednym z orzeczeń wskazał, że przepisy nie nakładają wymogu samodzielnej pracy silnika elektrycznego w hybrydzie, a ich wykładnia powinna uwzględniać współdziałanie obu jednostek napędowych. Zmiany interpretacji i wynikające z nich spory wskazują na potrzebę doprecyzowania przepisów i ujednolicenia zasad opodatkowania. Bez tego rynek motoryzacyjny w Polsce będzie narażony na dalsze konflikty i trudności, co może hamować rozwój technologii przyjaznych środowisku.
W związku z powyższym poseł Janusz Kowalski zwrócił się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na niżej wskazane pytania:
1. Jakie kroki podjęło Ministerstwo Finansów, aby ujednolicić interpretację przepisów dotyczących opodatkowania samochodów hybrydowych, w świetle rozbieżnych stanowisk organów podatkowych i wyroków WSA?
2. Czy ministerstwo planuje zmiany w przepisach ustawy o podatku akcyzowym, które jasno określą zasady stosowania preferencyjnych stawek akcyzy dla samochodów hybrydowych, w tym miękkich hybryd?
3. Jakie stanowisko zajmuje ministerstwo wobec wyroków WSA w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 1147/24) oraz w Olsztynie (sygn. akt I SA/Ol 328/24), które potwierdzają możliwość stosowania preferencyjnej stawki akcyzy dla miękkich hybryd?
4. Czy ministerstwo prowadzi analizy dotyczące skutków gospodarczych i środowiskowych zmiany stanowiska fiskusa w sprawie miękkich hybryd, szczególnie w kontekście wzrostu rejestracji takich pojazdów i ich znaczenia dla rynku motoryzacyjnego?
5. Czy ministerstwo zamierza podjąć działania w celu zweryfikowania zasadności wezwań do dopłaty akcyzy dla właścicieli miękkich hybryd, które zostały skierowane na podstawie zmienionych interpretacji przepisów?
Odpowiedź Ministerstwa Finansów na powyższe pytania z dnia 8 stycznia 2025 roku:
Odnosząc się do ww. pytań dotyczących kwestii rozbieżnych stanowisk organów podatkowych i wojewódzkich sądów administracyjnych w zakresie opodatkowania samochodów hybrydowych należy wyjaśnić, że kwestia ta jest w resorcie finansów na bieżąco monitorowana i jest przedmiotem pogłębionej analizy. Minister Finansów dostrzega z jednej strony kształtującą się linię orzeczniczą, zgodnie z którą: – przepisy nie nakładają wymogu samodzielnej pracy silnika elektrycznego w hybrydzie oraz to, że ich wykładnia powinna uwzględniać współdziałanie obu jednostek napędowych (wyrok WSA w Olsztynie z dnia 9 października 2024 r., sygn. akt I SA/Ol 328/24, powołany w interpelacji – pyt. 3) – za nieuprawniony należy uznać (stosowany przez organ) zabieg interpretacyjny polegający na uznaniu wiążącego charakteru pełnego kodu CN (także na poziomie podpozycji), a w konsekwencji także posiłkowego (nie normatywnego) charakteru opinii i not wyjaśniających (wyrok WSA w Warszawie z dnia 14 sierpnia 2024 r. sygn. akt III SA/Wa 1147/24, powołany w interpelacji – pyt. 3). Jednakże w tym miejscu należy podkreślić, że ww. wyroki WSA w Warszawie i WSA w Olsztynie są nieprawomocne, gdyż w stosunku do nich toczy się postępowanie sądowo-administracyjne przed Naczelnym Sądem Administracyjnym wskutek złożonych skarg kasacyjnych przez organy podatkowe. Z drugiej natomiast strony Ministerstwo Finansów dostrzega drugą linię orzeczniczą. Mianowicie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu1 oddala skargi podmiotów na decyzje Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, wydawane w odpowiedzi na wnioski o wydanie wiążącej informacji akcyzowej (WIA), na podstawie przepisów ustawy o podatku akcyzowym. W swoich wyrokach WSA w Opolu podziela stanowisko organu, który nie kwalifikuje do kodu 8703 40 pojazdu o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym typu “mild hybrid”(pojazd taki klasyfikowany jest natomiast do kodu 8703 22). W związku z powyższym, wskutek braku jednolitej linii orzeczniczej, w Ministerstwie Finansów trwa pogłębiona analiza przedmiotowego problemu. Odnosząc się ww. pytania dotyczącego planowanych w Ministerstwie Finansów zmian w przepisach ustawy o podatku akcyzowym, należy wyjaśnić, że w związku z planowanymi pracami legislacyjnymi dotyczącymi zmiany systemu opodatkowania akcyzą samochodów osobowych w ramach realizacji kamienia milowego E3G zawartego w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), wyeliminowane zostaną pojawiające się wątpliwości interpretacyjne dotyczące opodatkowania samochodów osobowych o hybrydowym napędzie spalinowoelektrycznym (w tym tzw. „miękkich hybryd”). Odnosząc się do ww. pytania dotyczącego kwestii prowadzenia przez Ministra Finansów analiz dotyczących skutków gospodarczych i środowiskowych zmiany stanowiska w sprawie miękkich hybryd, należy wyjaśnić, że w chwili obecnej takie analizy nie są prowadzone. Jak wskazano wyżej linia orzecznicza kwestionująca prawidłowość dotychczasowych rozstrzygnięć organu dopiero się kształtuje. W związku z tym orzeczenia sądów administracyjnych są obecnie priorytetem analiz prowadzonych przez Ministra Finansów. Natomiast w przypadku rozpoczęcia prac legislacyjnych nad zmianą systemu opodatkowania akcyzą samochodów osobowych, analizy w tym zakresie także zostaną przeprowadzone, m. in. na potrzeby sporządzenia oceny skutków regulacji (OSR), który stanowi odrębną część uzasadnienia do projektu aktu normatywnego, zgodnie z Regulaminem Pracy Rady Ministrów.
Odnosząc się do kwestii weryfikowania przez Ministra Finansów zasadności wezwań do dopłaty akcyzy dla właścicieli miękkich hybryd, należy zauważyć, że organy podatkowe są samodzielne w zakresie podejmowanych przez nie czynności i planowania przeprowadzenia działań kontrolnych, m.in. u podatników w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym samochodów osobowych o napędzie hybrydowym, uzależnione jest od wyników przeprowadzonej przez nie analizy. W wypadku uprawdopodobnienia wystąpienia nieprawidłowości, w tym np. niezgodnego z przepisami prawa podatkowego zastosowania preferencji właściwej dla opodatkowania akcyzą samochodów osobowych z napędem hybrydowym, to wynik przeprowadzonej analizy decyduje o wszczęciu działań odpowiednich do skali naruszenia prawa podatkowego, tj. czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej. Tym samym Minister Finansów nie jest uprawniony do „weryfikowania zasadności wezwań” organów podatkowych samodzielnie prowadzących postępowania podatkowe, zgodnie z ich właściwością rzeczową i miejscową.
Źródło: sejm.gov.pl
Janusz Kowalski, Poseł na Sejm RP 👍
Bądźmy w kontakcie:
▶ YouTube,
▶ Facebook
▶ Tik Tok
▶ Twitter
▶ Threads
▶ Instagram
▶ Linkedin
👉 NAPISZ DO MNIE: kontakt@januszkowalski.pl