Interpelacja ws. orzeczenia TSUE dotyczącego limitowania oprocentowania nadpłat podatkowych

Interpelacja posła Janusza Kowalskiego z dnia 19 lutego 2025 roku w sprawie orzeczenia TSUE z 8 czerwca 2023 r. C-322/22 dotyczącego limitowania oprocentowania nadpłat podatkowych.

Europejski Trybunał Sprawiedliwości wydał 8 czerwca 2023 roku orzeczenie w sprawie C-322/22, w którym uznał, że regulacje dotyczące limitowania oprocentowania nadpłat podatkowych nie są zgodne z prawem unijnym. Trybunał wskazał, że przepisy te naruszają fundamentalne zasady prawa UE, w tym zasadę efektywności oraz obowiązek lojalnej współpracy państw członkowskich.
W związku z powyższym poseł Janusz Kowalski zwrócił się z wnioskiem o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy Ministerstwo Finansów planuje podjęcie działań legislacyjnych w celu dostosowania krajowych przepisów do orzeczenia TSUE z 8 czerwca 2023 roku?
- Jakie kroki zostały lub zostaną podjęte, aby zapewnić podatnikom możliwość uzyskania oprocentowania nadpłat zgodnie z wyrokiem?
- Czy ministerstwo przewiduje mechanizm umożliwiający podatnikom odzyskanie odsetek od nadpłat, które zostały im wcześniej odmówione na podstawie niezgodnych z prawem przepisów?
- Czy resort finansów analizował skalę potencjalnych roszczeń ze strony podatników wynikających z wadliwych przepisów ograniczających oprocentowanie nadpłat?
- Czy polskie organy podatkowe otrzymały wytyczne dotyczące stosowania wyroku TSUE w bieżących i przyszłych postępowaniach?
- Czy podatnicy, którym w przeszłości odmówiono oprocentowania nadpłat, będą mogli składać wnioski o wznowienie postępowań na uproszczonych zasadach?
- Jakie skutki finansowe dla budżetu państwa może mieć realizacja roszczeń podatników w związku z koniecznością wypłaty oprocentowania nadpłat?
- Czy prowadzone są konsultacje z organami podatkowymi i sądami administracyjnymi w celu jednolitego stosowania orzeczenia TSUE i uniknięcia sporów prawnych?
Oto odpowiedź Ministerstwa Finansów z dnia 7 marca 2025 roku na przedstawione pytania:
- Ustawa o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (dalej: „ustawa nowelizująca”) implementująca wyrok TSUE z 8 czerwca 2023 r. w sprawie C-322/22 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu została uchwalona 20 lutego 2025 r. (druk sejmowy nr 964) i przekazana do Senatu 21 lutego 2025 r. Ustawa nowelizująca przewiduje jej wejście w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
- Ustawa nowelizująca przewiduje likwidację ograniczenia czasowego na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty powstałej w wyniku orzeczenia TSUE, przekroczenie którego nie pozwala na uzyskanie pełnego oprocentowania nadpłaty, tj. za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu. Wprowadzone w ustawie nowelizującej regulacje zapewnią oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty względem publikacji orzeczenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Ustawa nowelizująca przewiduje, że do oprocentowania nadpłat powstałych w wyniku orzeczenia TSUE (lub orzeczenia TK), niezwróconych przed dniem jej wejścia w życie lub niezaliczonych przed tym dniem na poczet zaległych albo bieżących zobowiązań podatkowych, będą miały zastosowanie przepisy nowe.
- Podatnicy, którzy przed publikacją wyroku TSUE w sprawie C-322/22 składali wnioski o nadpłatę wynikającą z orzeczeń TSUE i otrzymali niepełną kwotę oprocentowania (ze względu na złożenie wniosku po 30-dniowym terminie wynikającym z Ordynacji podatkowej), mogą ubiegać się o dodatkowe oprocentowanie nadpłaty. Wynika to z przewidzianych w Ordynacji podatkowej mechanizmów mających doprowadzić do stosowania polskiego prawa podatkowego w zgodzie z orzecznictwem TSUE (art. 74 i art. 240 § 1 pkt 11). Wskazują one na bezpośrednie stosowanie orzeczeń TSUE w wykładni prawa podatkowego, bez konieczności oczekiwania na ich uwzględnienie w treści przepisów krajowych.
- W roku 2023, bezpośrednio po wydaniu wyroku TSUE w sprawie C-322/22, Ministerstwo Finansów analizowało skalę potencjalnych roszczeń ze strony podatników. Ministerstwo Finansów wystąpiło wówczas do organów podatkowych o przekazanie informacji o złożonych w związku z tym orzeczeniem wnioskach o (1) wznowienie postępowania w sprawach zakończonych decyzjami ostatecznymi, (2) zwrot nadpłaty wraz z jej oprocentowaniem, (3) zwrot wyższej niż wypłacona kwoty oprocentowania nadpłaty, jak również (4) informacji o wysokości żądanych kwot nadpłaty i oprocentowania.
- W piśmie z 30 października 2023 r. nr DOP8.8012.65.2023.1 Ministerstwo Finansów przekazało organom podatkowym wyjaśnienia dotyczące oprocentowania nadpłat na gruncie art. 78 § 5 Ordynacji podatkowej w związku z wyrokiem TSUE w sprawie C-322/22. W swoim piśmie Ministerstwo Finansów wskazało na konieczność uwzględniania tego orzeczenia przy rozpatrywaniu przez organy podatkowe spraw w kontekście oprocentowania nadpłat.
- Wyrok TSUE w sprawie C-322/22 stworzył możliwość wystąpienia, na podstawie art. 240 § 1 pkt 11 Ordynacji podatkowej, z wnioskiem o wznowienie postępowania w sprawach zakończonych decyzjami ostatecznymi, w których wcześniej zapadły niekorzystne dla podatników rozstrzygnięcia w przedmiocie oprocentowania nadpłaty. Dotyczy to wszystkich podatników, którzy w przeszłości zapłacili podatek na podstawie przepisów krajowych niezgodnych z prawem Unii, a którym odmówiono należnego im oprocentowania. Wznowienie postępowania z przyczyny wymienionej w art. 240 § 1 pkt 11 Ordynacji podatkowej następuje tylko na żądanie strony wniesione w terminie miesiąca odpowiednio od dnia wejścia w życie orzeczenia TK lub publikacji sentencji orzeczenia TSUE w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Postępowanie wznowieniowe toczy się na podstawie przepisów rozdziału 17 dział IV „Postępowanie podatkowe”, które nie przewidują „uproszczonych zasad”.
- Według stanu ustalonego na dzień 31 października 2023 r., łączna wnioskowana kwota oprocentowania nadpłat (w związku z wyrokiem TSUE w sprawie C-322/22) wyniosła 42 634 771 zł.
- Przy rozpatrywaniu spraw analogicznych do sprawy będącej przedmiotem rozstrzygnięcia TSUE w sprawie C-322/22, organy podatkowe uwzględniają wytyczne wynikające z tego orzeczenia. Należy jednak pokreślić, że każda sprawa podlega odrębnej i indywidualnej ocenie, i to do organu prowadzącego daną sprawę należy samodzielne podjęcie jej rozstrzygnięcia na podstawie oceny całości zgromadzonego materiału dowodowego. Ministerstwo Finansów nie otrzymało dotychczas żadnych sygnałów, które wskazywałyby na istnienie rozbieżności w stosowaniu ww. orzeczenia TSUE przez organy podatkowe. W związku z powyższym, nie są prowadzone konsultacje w zakresie tego zagadnienia.
Źródło: sejm.gov.pl
Janusz Kowalski, Poseł na Sejm RP 👍
Bądźmy w kontakcie:
▶ YouTube,
▶ Facebook
▶ Tik Tok
▶ Twitter
▶ Threads
▶ Instagram
▶ Linkedin
👉 NAPISZ DO MNIE: kontakt@januszkowalski.pl