Polsko-niemiecka symetria w finansowaniu nauki języków mniejszości narodowych
W 2021 r. Polska przeznaczyła aż 236 mln zł na naukę języka niemieckiego dla mniejszości niemieckiej, a Niemcy nie przeznaczyły choćby 1 euro czy 1 marki w ciągu ostatnich 30 lat na naukę języka polskiego ojczystego dla mniejszości polskiej i Polaków w Niemczech. Realizując standard wzajemności i symetrii 236 mln zł powinny być przeznaczone w budżecie państwa na rok 2022 na finansowanie nauki języka polskiego na całym świecie.
Ministerstwo Edukacji i Nauki finansuje naukę języka niemieckiego w placówkach podległych ministerstwu w ramach części subwencji ogólnej przeznaczonej na naukę języka mniejszości narodowych, etnicznych i języka regionalnego. W 2021 roku na naukę języka niemieckiego jako języka mniejszości dla szkół w poszczególnych województwach przeznaczono aż 236 771 772 zł:
dolnośląskim 609.344 zł,
kujawsko-pomorskim 528.693 zł,
lubelskim 580.049 zł,
lubuskim 3.303.583 zł,
łódzkim 599.742 zł,
małopolskim 34.002 zł,
mazowieckim 296.811 zł,
opolskim 104.895.303 zł,
podkarpackim 0 zł,
podlaskim 0 zł,
pomorskim 16.125.435 zł,
śląskim 89.749.478 zł,
świętokrzyskim 312.163 zł,
warmińsko-mazurskim 17.565.577 zł,
wielkopolskim 167.603 zł,
zachodniopomorskim 2.003.991 zł.
Pieniądze te są przeznaczane m.in. na: wynagrodzenia dla nauczycieli, zakup podręczników, materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych służących do prowadzenia zajęć języka niemieckiego; wyposażenie bibliotek szkolnych w książki, gazety, czasopisma, filmy, nagrania i oprogramowanie komputerowe wydane w języku niemieckim; organizację wycieczek szkolnych w ramach zajęć języka niemieckiego, zajęć własnej historii i kultury i zajęć geografii kraju pochodzenia; doskonalenie nauczycieli prowadzących lekcje języka niemieckiego; organizację zajęć pozalekcyjnych – kół zainteresowań, warsztatów, klubów filmowych itp.; wyposażenie sal lekcyjnych w infrastrukturę IT i urządzenia wykorzystywane do realizacji zajęć służących podtrzymywaniu tożsamości narodowej mniejszości niemieckiej.
Sytuacja, w której Polska od wielu lat finansuje szeroko pojętą naukę języka niemieckiego dla mniejszości niemieckiej w Polsce w kwocie ponad 236 mln zł, a nasi rodacy w Niemczech w tej kwestii są pozostawieni sami sobie, jest niedopuszczalna. Zadaniem polskiego państwa jest przywrócenie symetrii w stosunkach polsko-niemieckich.
Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej złożyłem poprawkę odnoszącą się do 82 części projektu budżetu na 2022 rok: „Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego”, dział 758 „Część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego”. Zaproponowałem, aby wszystkie środki, jakie są przekazywane z budżetu państwa na naukę języka niemieckiego dla mniejszości niemieckiej w Polsce, zostały przesunięte do nowej rezerwy celowej: „Dotacje na naukę języka polskiego ojczystego poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej”.