Raport pt. „Autobusy napędzane CNG – tańsza, niskoemisyjna alternatywa dla autobusów elektrycznych”
Efektywny system transportowy to jeden z filarów prawidłowego funkcjonowania społeczeństwa. Dzięki wykorzystaniu paliw alternatywnych możliwe jest ograniczenie emisji szkodliwych gazów do atmosfery i dywersyfikacja dostaw surowców, a tym samym – zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego poszczególnych krajów.
Dla Polski najbardziej korzystne jest wykorzystanie i rozwój paliw CNG i LNG. To technologia udoskonalana od lat i sprawdzona przez polskich przewoźników autobusowych. W obliczu coraz wyższych oczekiwań społecznych dotyczących poprawy jakości powietrza oraz ostrzejszych wymogów w tym zakresie, które są narzucane przez UE, Polska staje przed koniecznością szybkiego wdrażania rozwiązań niskoemisyjnych, przyjaznych dla środowiska.
W Warszawie aż 63 proc. zanieczyszczeń powietrza ma pochodzenie transportowe, spowodowane dużym natężeniem ruchu drogowego. Upowszechnienie niskoemisyjnych i zeroemisyjnych pojazdów prowadzi do zmniejszenia emisji CO2 i zanieczyszczeń takich jak: pył zawieszony, tlenki azotu i węglowodory niemetanowe. Nowe technologie w zakresie paliw i napędów alternatywnych przyczyniają się do minimalizacji szkodliwego oddziaływania sektora transportu na otoczenie.
Unijny rynek paliw i technologii alternatywnych w transporcie rozwija się coraz szybciej. Dotyczy to przede wszystkim transportu elektrycznego, jednak aktualne ceny energii elektrycznej w Polsce są w porównaniu z innymi krajami UE bardzo wysokie. Jest to spowodowane spekulacyjną konstrukcją unijnego systemu handlu emisjami EU ETS, który najmocniej uderza w Polskę. Ugrupowanie Solidarna Polska Zbigniewa Ziobro, jako jedyna polska partia polityczna, konsekwentnie rekomenduje przeprowadzenie reformy unijnego systemu EU ETS, w celu obniżenia ceny energii elektrycznej i ciepła w Polsce.
- Pojazdy napędzane CNG i LNG oferują emisyjność zdecydowanie niższą niż te napędzane benzyną i olejem napędowym. Z punktu widzenia środowiskowego są to wartości gwarantujące poprawę parametrów wymaganych dla poprawy jakości powietrza w polskich miastach.
- Zalety środowiskowe pojazdów CNG w porównaniu z pojazdami benzynowymi:
- ponad 50 proc. niższa emisja węglowodorów niemetanowych;
- od 30 proc. do 60 proc. niższa emisja NOx;
- ponad 80 proc. mniejsza szkodliwość dla warstwy ozonowej;
- zredukowana emisja związków siarki;
- ponad 90 proc. mniejsza emisja cząstek stałych pyłów.
- Brak ukrytych obciążeń środowiskowych dla pojazdów gazowych w przeciwieństwie do pojazdów elektrycznych, dla których koszty recyklingu baterii są wysokie i nie ma w pełni ekologicznych technik ich przetwarzania.
- Korzystne ceny pojazdów – autobus elektryczny z baterią o pojemności 500 kWh to wydatek rzędu 2,4 – 2,8 mln. zł., z czego połowę stanowi cena baterii, podlegająca wymianie po mniej więcej 8 latach użytkowania. Zakup nowego autobusu gazowego to kwota 1,1 – 1,4 mln zł., co jest poziomem tylko nieznacznie wyższym od kosztu autobusów z silnikiem Diesla. Jeśli chodzi o pojazdy z napędem wodorowym, to stanowią one wydatek ok 4 mln zł.
- Walory użytkowe – zasięg, dostępność, bezawaryjność. Zasięg autobusów napędzanych gazem może być nawet dwukrotnie wyższy niż zasięg autobusów elektrycznych.
- Gaz ziemny jest obecnie jedyny ekologicznym paliwem, które może zasilać ciężarówki i autobusy w ruchu długodystansowym.
- Brak znaczących wymagań infrastrukturalnych. Autobusy CNG mogą korzystać z tradycyjnej infrastruktury dystrybucyjnej gazu, uzupełnionej o sprężarki.
- CNG i LNG pozwala na większą niezależność i możliwość rozwoju w oparciu o krajowych producentów.
- Dywersyfikacja technologiczna. Zdecydowana przewaga Chin w produkcji baterii zasilających pojazdy elektryczne skazuje Polskę na uzależnienie od jednego dostawcy. W przypadku napędów CNG i LNG mamy do czynienia z dalece posuniętą dywersyfikacją łańcuchów dostaw. Sprawia to, że maleje ryzyko uzależnienia handlowego od monopolisty.